تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

كدامیك از كشورهاى استعمارى به صورت عمده در جریان سازى بهائیت نقش داشتند؟(2)

نویسنده : فرید    |   تاریخ : 1394/10/20 00:41

دولتمردان انگلیس پس از مرگ عباس افندى نیز نتوانستند احساسات خود را نسبت به خدمات و ماموریت هاى استعمارى این مهره مطیع و خاضع و گوش به فرمان پنهان دارند و به همین دلیل براى تسلى خاطر بازماندگان و تشویق و ترغیب آنان به تداوم راه او، نمایندگان این دولت از جمله «هربرت ساموئل» در تشییع جنازه او حضور یافته


                               

  و مرگ او را به این طریق تسلیت گفتند: « پادشاه انگلستان مستر وینستون چرچیل... و ایكونت النبى نیز اعلام نمودند به بازماندگان فقید سِرّ عبدالبها عباس افندى و جامعه بهائى تسلیت صمیمانه ما را ابلاغ نمایید... فرمانده كل قواى اعزامى مصر جنرال كنگرویو نیز تلگراف ذیل را مخابره نمود: متمنى است احساسات عمیقه مرا به خاندان فقید سرعباس بهائى ابلاغ نمایید».[77]

پس از ان انگلستان با توجه به ارتباط ضمنى عقاید بابیه و بهائیت با اسلام، در نظر داشت در صورتى كه مردم آفریقا جذب مسیحیت نشوند، به بهائیت روى آورند. و از این طریق سلطه یك مذهب استعمارى را در تحكیم اهداف نامشروع خویش گسترش بخشد. براى این منظور پس از مذاكره انگلیس با شوقى افندى و توافق در انجام این خدمت، كنفرانسى محرمانه از طرف «محفل بهائیان انگلستان» تشكیل گردید و شوقى افندى، با ارسال تلگرافى، مسئولیت هاى مورد توافق با مأمورین انگلیسى را مشخص مى كند.[78]

بدین گونه در عصر تسلط شدید انگلستان بر آفریقا موفقیت هایى نصیب بهائیان گردیده و آنان توانستند در كامپالا (پایتخت اوگاندا) مشرق الاذكارى برپا سازند.[79] همچنین با حمایت انگلیس از «روحیه ماكسول» همسر شوقى ربانى، «میسن ریمى» از ریاست بیت العدل بركنار شدو هیئت 9نفرى با حمایت انگلیس تا 1963، اداره بهائیت را به عهده گرفت و امروزه اداره بهائیت به عهده 9 نفرى است كه با حمایت هاى انگلیس هر پنج سال از بین محافل روحانى بهائیت انتخاب مى شوند.[80] بدین گونه بهائى گرى به عنوان ستون پنجم و یكى از ابزار سیاست استعمارى انگلیس مبدل گردیده و به فعالیت مى پردازد.[81]

چنانكه فریدون آدمیت مى نویسد: «عنصر بهائى چون عنصر جهود[82]، به عنوان یكى از عوامل پیشرفت سیاست انگلیس در ایران درآمد».[83]

3. آمریكا

سومین دولت استعمارى كه بهائیت در طول تاریخ، پیوندى عمیق و استوار با آن داشته و هنوز هم بیشترین پیوند را با آن دارد، ایالات متحده امریكا است. از نظر بهائیان مهد نظم ادارى امراللّه  و در واقع مركز سازماندهى تشكیلات بهائیت در امریكا قرار دارد.[84] در سفرى كه عبدالبهاء در اواخر عمر خود به آمریكا داشت، طى نطق هاى متعددى در میان جمعى از سوداگران آمریكایى - عمدتاً ماسونى - «نورِ انسانیت را در نهایت جلوه و ظهور در روى آنان مشاهده مى كند.»![85]

و مى گوید: «قطعه امریك نزد حق میدان اشراق انوار است...»![86] سپس آشكارا چنین بانگ برمى دارد: «از براى تجارت و منفعتِ ملت آمریكا مملكتى بهتر از ایران نه، چه مملكت ایران مواد ثروتش همه در زیر خاك پنهان است، امیدوارم كه ملت آمریكا سبب شوند كه آن ثروت ظاهر گردد».[87]

طبقه حاكمه امریكا در آن برهه از تاریخ، تدریجاً آماده مى شد كه از انزواى سیاسى پیشین بیرون آمده و چتر استعمار و استثمار خود را بر مشرق زمین بگستراند. پیداست كه سخنان پیشواى بهائیت، كه حكم «چراغ سبز» را براى غارت كشور زرخیز و سرشار از منابع نفتى ایران داشت، بر مذاق مستعمره چیان آن دیار بسیار خوش مى آمد و طبیعى بود كه از گوینده این سخنان استقبال كنند.[88]

در همان زمان علیقلى خان نبیل الدوله، منشى عباس افندى و یكى از رؤاى بهائیت در امریكا نقشى اساسى در انتخاب و اعزام «شوستر» مستشار امریكایى «به ایران ایفا كرد و براى نخستین بار او بود كه پاى كمپانى هاى نفتى امریكایى را به ایران باز كرد».[89]

زمانى هم كه شوستر و همكاران امریكایى اش براى تصدى دوائر گمرك و مالیه ایران در مه 1911 میلادى وارد مهرآباد تهران شدند، محفل بهائیان ایران، به اشاره همین نبیل الدوله استقبال باشكوهى از شوستر به راه انداختند.[90]

در یكى از كتب بهائیان آمده است: «در آن زمان كه امراللّه  در خطه آمریك [آمریكا] سریعاً رو به پیشرفت بود و ید غیبى الهى بذر محبت اللّه  را در قلوب صافیه مردمان آن سامان مى كشت [خانم] ماكسول به دستور مبارك در سال 1916 میلادى فرمان تبلیغى را در یكى از جلسات كانونش ابلاغ نمود و در آن جلسه درباره نحوه اجراى آن شور و مشورت گردید و حاضرین در جلسه و سایر احباء قیام عاشقانه نمودند و ترك اوطان كرده به نقاط دور و نزدیك هجرت نمودند و در اثر جانفشانى هاى آن مؤنین مخلص بود كه علم [پرچم] یا بهاءاللهى در اقصى نقاط عالم و جزایر دور دست مرتفع گردید...».[91]

بى جهت نیست كه ایالات متحده امریكا در دوران نفوذ و سیطره خویش در ایران (در نیمه دوم سلطنت محمدرضا) براى پیشبرد اهداف (سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و...) خود، میدان را براى تكاپو و جولان بهائیان گشود و سبب شد كه حدود 14 سال، از رئیس دولت (هویدا) گرفته تا جمع بسیارى از وزرا و مدیران بلند پایه كشورى و لشكرى، دولتى و دربارى، جزء افراد وابسته به این فرقه باشند.[92]

در یكى از اسناد انتشار یافته ساواك در 18 اردیبهشت سال 1350، چنین آمده است: از آمریكا و لندن صریحاً دستور داریم در این مملكت مد لباس و حجابى را رونق دهیم كه مسلمانان نقاب از صورت بردارند... در ایران و كشورهاى مسلمان دیگر هر چه مى توانید با پیروى از مد و تبلیغات، ملت اسلام را رنج دهید، تا آنها نگویند امام حسین علیه السلام فاتح دنیا بوده و این مسلمانان آخر به دست بهائیان از بین مى روند و دنیاى حضرت بهاءاللّه  رونق مى گیرد!».[93]

تعمق در اسناد تاریخى و اعترافات عناصر بهائى در دستگاه حاكمه پهلوى، به خوبى نشان مى دهد كه آمریكا از دوران حكومت پهلوى دوم به همان میزان كه در سیستم و تشكیلات دولت شاه رخنه كرد و مهره هاى دست آموز خود را كه ثمره كودتاى 28 مرداد محسوب مى شدند به مناصب عالى رساند، عناصر بهائى را نیز براى تسلط و احاطه بیشتر بر رویدادهاى درون رژیم پهلوى به خدمت گرفت و با رابطه و تعامل متقابلى كه با بهائیت ایجاد نمود، سیطره جهنمى خویش را بر سرتاسر سرزمین ایران گسترش داد.[94]

بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، آمریكا نه تنها صریحاً حمایتى همه جانبه از بهائیان مى كند، بلكه از طریق نفوذ بر رهبران بهائى كنونى جهان از آنان خواسته است تا رسالتى معنوى به آمریكا بدهد و سران و رهبران بهائى نیز كه در طول تاریخ جیره خوار استعمار و قدرت هاى استعمارى بوده اند، به این خواسته آمریكا تن داده اند. تا آنجا كه بالاترین مقام بیت العدل حیفا براى آمریكا نقش ویژه اى قائل مى شود و رسماً اعلام مى دارد كه: «دست پروردگار براى ایالات متحده سرنوشتى روحانى مقرر فرموده است كه بكوشد تا جهان را طرح و سامانى نو در اندازد»[95] كه در حقیقت تأیید همان ادعاهاى «نئومحافظه كاران» در ارتباط با نظم نوین جهانى و توجیه توسعه طلبى ها و تهاجم وحشیانه آمریكا به كشورهاى مسلمان است.




77- شوقى افندى، قرن بدیع، ترجمه: نصراللّه  مودت، تهران: مؤسسه ملى مطبوعات امرى، ج 3، ص 297، به نقل از: زاهد زاهدانى، بهائیت در ایران، پیشین، ص 226.

[78]. ر.ك: مجله «اخبار امرى»، ارگان محفل بهائیان، ایران، شماره 4، تهران، مرداد ماه 1329.

[79]. كتاب بهائیان، صص 657-655.

[80]. ر.ك: بهرام افراسیابى، تاریخ جامع بهائیت، تهران: مهرفام، 1382، ص 323.

[81]. نخستین رئیس رادیو فارسى بى بى سى یك بهائى شناخته شده و معروف بود و هم اكنون نیز بهائیان حضور و نفوذى گسترده در بخش فارس سرویس جهانى بى بى سى دارند.

[82]. جهود: یهودى، كلیمى، اسرائیلى، ر.ك: فرهنگ دهخدا.

[83]. فریدون آدمیت، امیركبیر و ایران، تهران: خوارزمى، 1323، صص 458-457.

[84]. آهنگ بدیع، سال 1339، ش 8 تا10.

[85]. عبدالبهاء، خطابات مباركه، مصر، ج 1، ص 33.

[86]. آهنگ بدیع، سال هشتم 1332، ش 6 و 7، ص 103.

[87]. عبدالبهاء، خطابات مباركه، مصر، ج 1، صص 32 -33.

[88]. بهائیت و امریكا، احمد رهدار، ویژه نامه ایام، شماره 29.

[89]. بررسى مناسبات ایران و امریكا 1851 تا 1925 میلادى، انتشارات وزارت امور خارجه، ص 155.

[90]. اختناق ایران، مورگان شوستر، ترجمه ابوالحسن موسوى شوشترى، تهران: انتشارات صفى علیشاه، 1362، صص 11-10.

[91]. فروغ ارباب، اختران تابان، مؤسسه ملى مطبوعاتى امرى، 122 بدیع، ص 309.

[92]. بهائیت و امریكا، احمد رهدار، ویژه نامه ایام، شماره 29.

[93]. دكتر جواد منصورى، قیام پانزده خرداد به روایت اسناد ساواك، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامى، 1377، ج1، ص 322.

[94]. ر.ك: ظهور و سقوط سلطنت پهلوى، مؤسسه مطالعات و پژوهش هاى سیاسى، تهران: انتشارات اطلاعات، ج 1، ص 376.

[95]. به نقل از: سایه شوم (خاطرات یك نجات یافته از بهائیت)، مهناز رئوفى، تهران: كیهان، 1385.


برچسب ها:بهائیت, انگلیس, امریكا, روسیه, چرچیل,

  |   دیدگاه ها ()

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic