تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

رکن رابع

نویسنده : میکائیل    |   تاریخ : 1395/09/20 19:21
اختلاف نظریات کرمانیها با آذربایجانیها
شیخیه کرمان و آذربایجان در اعتقادات، خود را پیرو آراى شیخ احمد احسائى و سید کاظم رشتى مى‏دانند؛ اما تلقی آنان از اندیشه‌ها و آراى شیخ احمد و سید کاظم متفاوت است؛ به گونه‌ای که شیخیه آذربایجان اساساً کرمانیها را گمراه می‌دانند.
یکى از عمده‌ترین اختلافات شیخیه کرمان و آذربایجان، مسئله رکن رابع است...

شیخیه کرمان، اصول دین را چهار اصل توحید، نبوت، امامت و رکن رابع مى‏دانند. مراد آنها از رکن رابع، شیعة کامل است که واسطه میان شیعیان و امام غایب است. همین اعتقاد، میان شیخیه (کرمان) و بابیه، ارتباط ایجاد مى‏کند. سید على ‏محمد باب مدعى شد که شیعه کامل و رکن رابع است و واسطه میان شیعیان و امام غایب می‌باشد. در نتیجه او مقام بابیت امام عصر را از آن خود دانست و خود را دروازه اتصال با مهدى موعود معرفى کرد؛ اما شیخیه آذربایجان به شدت منکر اعتقاد به رکن رابع هستند.
شیخیه آذربایجان، اصول دین را پنج اصل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت مى‏دانند و معتقدند نظر شیخ احمد احسائى و سیدکاظم رشتى نیز چنین بوده است. آنها مدعی‌اند که در هیچ‌یک از کتب و رسایل این دو نفر، نامى از رکن رابع برده نشده است.
میرزا عبدالرسول احقاقی در كتاب «حقایق شیعیان» می‌نویسد:
«مرحوم شیخ، طبق علمای اثنی‌عشریه، اصول دین و مذهب را پنج [عدد] می‌داند و روشن‌ترین بیانات ایشان در این زمینه، نخستین رساله‌ای است که در جلد اول کتاب جوامع الکلم به نام حیوةالنفس نوشته‌اند... .»
وی پس از ذکرمواردی از نوشته‌های شیخ که مانند سایر شیعه، اصول دین را پنج اصل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت دانسته است می‌نویسد:
«...اگر بعضی شاگردان ناخلف شیخ و سید، اصول دین را تحریف نموده‌اند و عقیده فاسدی از خویش اظهار داشته‌اند، تقصیر این مظلومان چیست؟»  
همچنین درباره مسئله رکن رابع می‌گوید:
«مرحوم شیخ احسائی، گذشته از اینکه به رکن رابع و واحد ناطق عقیده ندارد؛ بلکه با دلایل محکم و براهین قوی این داعیه فاسد را رد فرموده و علاوه بر کتب و تألیفات خویش قائلین به این عقیده باطل را ملحد شمرده و در حقیقت، اساس و بنیان رکنیت و بابیت را خراب و منهدم ساخته است.»  
البته این ادعا چندان هم نمی‌تواند مطابق با واقع باشد؛ زیرا در نوشته‌های شیخ چنین جملاتی را نیز می‌توان یافت که به طور تلویحی مشعر بر ادعای بابیت تلقی می‌شود، مانند:
«یقین خود را در علم خود، مدیون ائمة الهدی هستم. اگر اظهارات و بیانات من از اشتباه مصون است، در این حد است که تمام آنچه در کتابهایم به ثبوت رسانده‌ام، مدیون تعلیم ایشان هستم و ایشان، خودشان از خطا، نسیان و لغزش مبرّا و معصومند. هرکس از ایشان تعلیم گیرد، مطمئن است که خطا در او راهبر نیست....»  همچنین است این ادعا که شیخ در رابطه خود با ائمه اطهار? تا آنجا رفت که گفت: «سمعت عن الصادق ع .»

برچسب ها:شیخیه, رکن رابع, شیخ احمد احسائی, سید کاظم رشتی, رکنیه, شیخیه کرمان, شیخیه آذربایجان,

  |   دیدگاه ها ()

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic